برنج ندا

انواع محصولات غذایی , وبلاگ

۲۷ آذر ۱۴۰۲ 109 بازدید

برنج ندا که نام دیگرش، برنج شمشیری است ، برخلاف تصور عموم اشاره به یک نام دخترانه ندارد  و در واقع از سه حرف اول کلمات نعمت زاده (دکتر قربانعلی نعمت زاده ) ، دانشگاه و آمل گرفته شده است. این برنج در سال 1376 توسط دکتر قربانعلی نعمت زاده به جامعه کشاورزی ایران معرفی شد و  حاصل ترکیب سه برنج سنگ طارم، حسن‌سرایی و آمل-۳ است. هدف اصلی ساخت این برنج  گرفتن خصوصیت عطر و طعم خوب از برنج محلی ( سنگ طارم و حسن سرایی) و خصوصیت پرمحصولی و مقاومت به بیماری ها از برنج آزمایشگاهی آمل-3 بود.

اگر تمایل به خرید برنج شمال و مخصوصا برنج‌های قد کشیده با قیمت ارزان دارید، این برنج می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد زیرا برنج ندا به نسبت بسیاری از برنج‌های خارجی کیفیت بیشتری دارد و انتخاب مناسب‌تری است. پس به جای خرید محصولات بی‌کیفیت خارجی با قیمت‌های بالا، می‌توانید برنجی به نسبت با کیفیت‌تر همچون ندا را با قیمت بسیار مناسب‌تر تهیه و مصرف کنید.

توجه داشته باشید که ندا برنجی است با طعم  متوسط و عطر کم و اگر این عوامل برایتان مهم است برنج های دیگری مثل دم سیاه یا طارم را انتخاب کنید .در کل برنج ندا  جزو ارزان‌ترین برنج‌های ایرانی حساب می‌شود و به دلیل ارزانی برنج ندا یک برنج بازار پسند است .

  • دقت کنید برنجی به نام «برنج طارم ندا» نداریم و عده ای می خواهند با این نام برنج ندا را به عنوان برنجی از خانواده طارم با قیمت گران‌تر به مردم بفروشند.

ویژگی های برنج ندا

  • طول دانه برنج سفید: 7 میلی متر

  • عرض دانه برنج سفید:  1/95 میلی متر

  • نسبت طول به عرض دانه قبل از پخت:  3/56

  • اندازه دانه پس از پخت (میزان ری): بسیار خوب

  • رنگ دانه برنج : سفید شفاف و شیشه ایی

  • اندازه : دانه بلند

  • مناسب : استفاده شخصی و رستوران ارزان قیمت

  • خوش طعمی : متوسط به پایین

  • عطر : کم

  • کشت : گلستان و مازندران

انواع برنج ندا

در کل یک نوع برنج ندا بیشتر نداریم اما با توجه به منطقه کشت، آب و هوا و نحوه مراقبت از آن می تواند به محصولی بسیار مرغوب تا محصولی کمتر مرغوب تبدیل شود . معروف‌ترین برنج‌های ندا عبارتند از برنج ندای استان گلستان ( ندای گرگان و ندای علی آباد کتول ) ، ندای مازندران

برنج سرلاشه ندا چیست؟

برنج سرلاشه ندا نوع متفاوتی از برنج ندا نیست و  همان برنج ندای سالم است که به دلایل مخلف ( مخصوصا در کارخانه شالی‌کوبی و هنگام تبدیل شالی به برنج ) شکسته شده است.

بررسی تخصصی کیفیت برنج ندا

کیفت برنج با چند فاکتور مهم  از جمله  قوام ژل، درجه حرارتی ژلاتینه شدن و میزان آمیلوز اندازه گیری می شود.

درصد آمیلوز برنج ندا حدود ۲۶٫۲ درصد است و درجه حرارت ژلاتینی شدن برنج ندا متوسط است و غلظت ژل آن  کم می باشد ( به این دلیل برنج ندا هنگام پخت شفته نمی شود) .

مصرف کنندگان ایرانی، برنج هایی با آمیلوز، درجه حرارت ژلاتینی شدن و غلظت ژل متوسط را می پسندند در حالیکه ندا علیرغم داشتن درجه ژلاتینی شدن متوسط دارای غلظت ژل کمی می باشد به این دلیل ، برنج ندا بیشتر در غذاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که برنج پایه اصلی آن نبوده و به عنوان مکمل استفاده می شود . در کل برنج ندا یک برنج با شکل ظاهری مناسب و عطر و طعم متوسط است و جزو ارزان‌ترین برنج‌های ایرانی حساب می‌شود.

از دیگر ویژگی های مثبت آن می توان به ماندگاری پس از پخت اشاره کرد. بسیاری از انواع برنج پس از اینکه چند ساعتی از پخت آنها می گذرد، خشک می شوند، اما این برنج همچنان نرم باقی می ماند.

برنج ندا در مقایسه با برنج های فجر و شیرودی خوب ری می کند . اما عطر و طعم آن در مقایسه با برنج های صدری و طارم کمتر است .

از نظر ظاهری دانه های برنج ندا از لحاظ فیزیکی بسیار شبیه دانه های برنج طارم می باشند و به دلیل همین شباهت زیاد برخی از شیادان ، برنج ندا را با شیرودی و خزر ترکیب کرده و با نام و قیمت برنج طارم محلی می فروشند.

نحوه پخت برنج ندا

طرز پخت برنج ندا  مشابه سایر برنجهای ایرانی است فقط این نکته را در نظر بگیرید که برنج ندا خاصیت قد و ری کشیدن زیاد دارد ،‌بنابراین در پخت آبکش باید آب زیادتری برای جوشیدن آن نسبت به سایر برنج ها درنظر بگیرید تا به خوبی قد بکشد.

نحوه تشخیص برنج ندا

به لحاظ ظاهری باید گفت برنج ندا شبیه طارم ( ظاهری شمشیرمانند)  است. چنانچه در شناخت انواع برنج تجربه کافی نداشته باشید، به راحتی نمی توانید تفاوت بین برنج ندا و طارم را درک نمایید. نکته مهم این است که به دلیل ارزان بودن این رقم میزان تقلب در آن بسیار کم است و برعکس باقی برنج های مرغوب ، شیادان این برنج را به عنوان طارم به مشتریان خود می فروشند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *